Horšie a horšie výsledky našich žiakov asi nie sú výmyslom, hoci kritéria môžu byť rozdielne. Možno naši žiaci ani nie sú hlúpejší ako ich rovesníci v okolitých krajinách, len náš systém v školstve je hlúpejší. Od socializmu sa neposunul až tak výrazne dopredu. Ako učebné pomôcky sa často nájdu ešte staré socialistické učebnice a to je ten lepší prípad. Horší je, že veľa učebníc ani nie je alebo ich kvalita je zahanbujúca. Normatívy na žiakov bol naozaj výmysel, ktorý by mal ašpirovať na cenu "najväčšia tuposť v školstve". Snažiť sa zvýšiť kvalitu školstva kvantitou žiakov to je úplne opačná cesta. Potom učňovky zanikajú, lebo na gymnáziá a obchodné akadémie sa dostanú aj žiaci, ktorí by tam pred 15 rokmi ani len nenakukli.
A vysoké školy? Celé zle. Tento rok sa prvýkrát stalo, že väčší počet vysokých škôl nebude mať obsadené všetky miesta a počet voľných miest prevyšuje počet študentov. A to určite nie je len demografickým poklesom. Vysokú školu už totiž máme pomaly v každom okresnom meste a úroveň niektorých sa začína približovať stredným školám. A potom, že sme hlúpi. Veď onedlho budeme mať takmer celý národ s vysokoškolským titulom.
"Lepšie školstvo". Aj Čaplovič to chcel. Len sa mu ten čas kráti. Namiesto veľkých reforiem začal s kauzami okolo limuzín, drahých kvetov a koňačikov. Potom sa odhodlal konečne aspoň kozmeticky zvýšiť plat učiteľom a ďalej to škrípe. Ako vyhlásil včera v diskusnej relácii, žiakov je potrebné motivovať. Rozumná to veta asi ako slovné spojenie "lepšie školstvo". Všetci ministri školstva, nielen Čaplovič, aj Jurzyca, Fronc, Mikolaj a ďalší "experti" prišli do ministerského kresla s rovnakou úchylkou. Všetko zmeniť, nedajbože niečo nechať po svojom predchodcovi. A tak sa vytváral nezmysel, ďalší nezmysel a ešte väčšia hlúposť. Teraz bude ťažko tento úpadok zastaviť.
Preto nielen žiakov by mali testovať, každého jedného ministra školstva by mali otestovať v gramotnosti. Myslím si, že taký test spôsobilosti, resp. odbornosti v našom parlamente by dopadol zrejme oveľa horšie ako monitoring, či PISA u našich žiakov. Ale ešte že máme tie istoty....Istotu, že aj po Čaplovičovi ostane veľké .... a príde ďalší expert a ďalšie "akože"reformy školstva.